Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Kedves Látogató!

Az itt található Tehetség Blogot 2015 elején a TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program alatt meghirdetett, Tehetség Hónapja elnevezésű programunk hívta életre. Számos tehetségponti beszámolónak adott helyet ez a felület, és később a Matehetsz által megvalósított további projekteknek is megjelenési lehetőséget biztosított. A Magyar Templeton Program résztvevői, majd az EFOP 3.2.1 Tehetségek Magyarországa tutoráltjai is közöltek itt rövid élménybeszámolókat.

A blog új bejegyzéseket már nem fogad, de tartalmát itt megőrizzük.

Amennyiben a Matehetsz aktuális tevékenységeiről tájékozódni szeretne, kérjük, keresse föl a tehetseg.hu portálunkat, illetve a matehetsz.hu oldalt.

TUDÁS - a rejtett tehetségekért

TUDÁS - a rejtett tehetségekért

zs · 2015. április 7. 17:23

A TUDÁS arra keresi a választ, hogyan segíthetik a tanárok és a szülők a rejtett tehetségek kibontakozását a természettudományok területén. A Kutató Tanárok Országos Szövetsége (KUTOSZ ) 2015 márciusától egyéves országos projektet indít a TUDÁS – a Természettudomány tanulás és tanítás áttörésének – segítésére.

Az Amgen Alapítványtól kapott 16 millió forintos támogatás révén a KUTOSZ kampányt indít a minőségi munkát végző szakkörök számára, természettudományos expót és ingyenes nyári tábort szervez, a tanárok tudásmegosztását pedig kampányokkal, webinárium-sorozattal és műhelymunkákkal támogatja.

A magyar oktatási rendszerben napjainkra a tanulmányi versenyek szerepe felértékelődött, ez azzal a veszéllyel jár, hogy a természettudományos oktatás tehetségek százait zárja ki, mivel túl korán és túlságosan egyoldalúan válogat. Ezért a TUDÁS-projekt arra keresi a választ, hogyan tárható ki ezen tanulók számára a természettudományokkal való foglalkozás, hogyan építhető fel az esélyteremtést szolgáló, befogadó tanulási környezet, és hogyan segíthető a nyilvánvaló és veleszületett tehetségek felkutatása mellett a folyamatos fejlődésre való törekvés.

A projekt a természettudományos oktatás főszereplői, a tanulók, a tanárok és a szülők köré építve három szálon fut.

A 7-12. évfolyamos tanulóknak szóló szakkörök országos pályázaton vehetnek részt, amelyben 40 szakkör számára a szakkört vezető pedagógusnak mentorálást is biztosítanak. A legjobb pályamunkákat beküldő 30 szakkör ajánlhat egy-egy tanulót az ingyenes, az útiköltséget is térítő nyári, TUDÁS-táborba, ahol a résztvevők a természettudományos kísérletek mellett önismereti műhelyek és kulturális programok révén is gazdagodnak. A legsikeresebb szakkörök bemutatkozhatnak továbbá az országos természettudományos TUDÁS-expón 2015 őszén.

A tanárok képessé tételéről szól a második programelem, amelynek része az a kampány, amelyben természettudományos és nyelvszakos tanárok által alkotott csapatok alakítanak hazai igényekre idegen nyelven írt tananyagokat. Emellett regionális műhelymunkákat és webináriumokat is szerveznek, amelyben az aktív tanulás és a befogadó pedagógia gyakorlati fortélyait osztják meg egymással a résztvevők.

A szülőkkel való szövetkezést segíti az a programelem, amelyben interaktív konferenciát és szülő-tanár-diák műhelymunkákat tartanak: négy régióban, kutatóintézetek és egyetemi központok bevonásával kívánják a résztvevőket elérni. Cél, hogy a szereplők felismerjék, a sokféleség a természettudományok művelésében is érték.

A természettudományos tehetséggondozás, különösen a szakköri munka Magyarországon kiváló gyakorlatokkal és nagy hagyományokkal rendelkezik. Jelenleg azonban csak a tanulók igen szűk rétegét érik el a természettudományos szakkörök. A szakkörök többsége olyan témákat dolgoz fel, amelyek a tanulók számára érdekesek, és kísérletezési, vizsgálódási alkalmakat jelentenek. A TUDÁS-projekt célja, hogy ezeket a foglalkozásokat a tanulók szélesebb köre számára vonzóvá és elérhetővé tegye.

A versenyeken kitűnő eredményeket elérő diákok a középiskoláknak csak kevesebb, mint 5%-ából jönnek. Ezért fontos, hogy a hazai természettudományos tehetséggondozás jó gyakorlataival ne csak a legjobban teljesítő tanulókat fejlesszék.

A projekt szeretné elérni, hogy a szakkörök révén olyan tanulási aréna jöjjön létre az iskolákban, amely a tanároknak módszertani gyakorlóterep, a tanulóknak pedig a természettudományos megismerés, a kísérletezés, a vizsgálódás és az együttműködés színtere lehet, valamint azt, hogy ennek tapasztalatait a résztvevők megosszák egymással, kölcsönösen ösztönözve a közösség tagjait a továbbfejlődésre.