Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Kedves Látogató!

Az itt található Tehetség Blogot 2015 elején a TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program alatt meghirdetett, Tehetség Hónapja elnevezésű programunk hívta életre. Számos tehetségponti beszámolónak adott helyet ez a felület, és később a Matehetsz által megvalósított további projekteknek is megjelenési lehetőséget biztosított. A Magyar Templeton Program résztvevői, majd az EFOP 3.2.1 Tehetségek Magyarországa tutoráltjai is közöltek itt rövid élménybeszámolókat.

A blog új bejegyzéseket már nem fogad, de tartalmát itt megőrizzük.

Amennyiben a Matehetsz aktuális tevékenységeiről tájékozódni szeretne, kérjük, keresse föl a tehetseg.hu portálunkat, illetve a matehetsz.hu oldalt.

ÉRVELNI TUDNI KELL! – Disputa Székesfehérváron

ÉRVELNI TUDNI KELL! – Disputa Székesfehérváron

Táska Rádió médiaszakkör · 2015. március 28. 15:06

A kiváló problémamegoldó készség, a logikus érvelés képessége elengedhetetlen az élet számos területén: nem árt, ha az ember jó kommunikációs képességekkel születik; de érdemes tudni, hogy fejleszthető képességről van szó. Legjobb dolog a játszva tanulás, ezért disputázik többek között Varga-Márfy Milán is, a Lánczos Kornél Gimnázium végzős diákja, a város jelenlegi Diáktanácsának elnöke.

A disputa az angolszász nyelvterületről származó, vitakultúrát fejlesztő játék, de természetesen ez is a görögöktől ered. Több korban a vita művészetét a diákoknak is tanították, volt, ahol mozgalommá alakult, és versenyeket is rendeztek belőle.

A fehérvári Disputa Versenyt a Kaptár Ifjúsági Iroda hirdeti évről évre: céljuk a megmérettetésen túl, hogy olyan módszeres technikákat sajátítsanak el a résztvevők, amely sikeres vitához vezet, és amelyek életre szólnak. Nemcsak a munka frontján, hanem a magánéletben is sikeresebb lehet az, aki játékos formában már fiatalon megtanulja, hogyan kell az érveket összegyűjteni, rendszerezni és előadni – tartják a verseny meghirdetői. A kritikai gondolkodásra és egy álláspont versenyhelyzetben való érvényesítésére is tanít.

A Kaptár Ifjúsági és Prevenciós Iroda 2010 óta rendezi meg disputaversenyét a székesfehérvári középiskolások körében. Minden évben egy témára épít a verseny, az idei téma a fiatalkori sztereotípiák voltak. „Irodánk azért tartja fontosnak a disputát, mert segíti a fiatalokat indulataik kezelésében. Egy szabályrendszert látnak, amit be kell tartaniuk, és sokszor ez nem is olyan egyszerű. Megtanítja őket az agresszió csökkentésére, a kulturált vitázással irányíthatják a vitáik kimenetelét a saját életükben is. Az érettségiző diákoknál, az érettséginél követelmény az érvelés, ezért ezt is könnyíteni tudja” - mondta Józsa Kitti, a Kaptár Iroda munkatársa.

Az eddigi nyertesek:

1. Árpád Szakképző Iskola és Kollégium (2010)

2. Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Hunyadi Mátyás Tagintézménye (2011)

3. Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola (2012)

4. Székesfehérvári Belvárosi I. István Középiskola Bugát Pál Tagintézménye (2013)

5. Lánczos Kornél Gimnázium (2014)

6. Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola (2015)

Varga-Márfy Milán a tavalyi győztes csapat tagja volt, és idén is a legjobbak között vitázott. „Én a disputát nemcsak azért szeretem, mert tavaly megnyertük, hanem mert nem egy hagyományos verseny. Nagyon tetszik, hogy nem tárgyi tudást mér, persze nem árt, ha valaki mindenben jártasságot mutat némileg. Azt nagyon fontosnak tartom, hogy a versenyen szerzett tapasztalatokat és tudást valóban lehet használni az életben is. Sokan nem tudnak kiállni az álláspontjuk mellett bizonyos élethelyzetekben. A verseny éppen erre van kiélezve: találjunk fogópontokat az állításainkhoz és észérvekkel tudjunk cáfolni. Nekem az idei versenyen a tapasztalatom az volt, hogy sokan már ott elakadnak, hogy definiáljanak bizonyos fogalmakat – a hétköznapi konfliktusok nagy része is ebből származik.”

Milán a Diáktanács elnökeként is kamatoztatja ezt a képességet, hiszen a felszólalásokban, beszédekben nem árt, ha ismerjük és alkalmazni is tudjuk a retorika alapszabályait. Disputaiskolák persze nincsenek, de van jó néhány lehetőség a gyakorlásra. Minden szóbeli és írásos tevékenység, ami kapcsolódik a kommunikációhoz, ezt segíti elő, mint például az újságírás, a rádiózás, az iskolai kiselőadások, különböző fórumokon való megnyilvánulások. Varga-Márfy Milán többek között a Lánczos Kornél Gimnáziumban működő Táska Rádióban fejlesztette verbális képességeit több éven keresztül mint szerkesztő-műsorvezető: a sok gyakorlás olyan rutinná alakult, ami aztán kétségkívül jó eredményeket hozott.

Érvelni nemcsak tudni kell, hanem lehet is – MINDENKINEK!